Logo_Hiltermann_Lease

Voor- en nadelen elektrisch rijden

 


De angst voor het bereik van een elektrische auto – de zogenaamde ‘range anxiety – is inmiddels wel verdwenen. In het straatbeeld wordt steeds duidelijker dat de stekkerauto gemeengoed geworden is.

Tijd om eens stil te staan bij de voordelen van elektrisch rijden, maar om ook de nadelen te bespreken.

 

De voordelen

Het belangrijkste voordeel van een elektrische auto is uiteraard de lagere schadelijke uitstoot. Hoe minder uitstoot, hoe beter het is voor het milieu.
Hoewel er voor de productie van de auto’s en de accu’s nog steeds een belasting op het milieu is, is de uitstoot over de levensduur een stuk lager dan die van auto’s met een verbrandingsmotor.

Het meest gehoorde voordeel is altijd de bijtelling. De zakelijke rijder betaalt een lagere belasting over het privégebruik van een elektrische auto. Dat scheelt maandelijks netto in de portemonnee ten opzicht van een auto op andere brandstoffen.

Bijna iedereen die ermee gereden heeft, is enthousiast over het comfort. Een elektrische auto is erg stil, beschikt meestal over de nieuwste snufjes en trekt vlot op. Een bijkomend voordeel is de standaard automaat.
Het aanbod wordt steeds groter en daarmee ook het verschil in het comfort. U begrijpt dat een Smart EV iets minder scoort dan een Mercedes EQC.

De nieuwere modellen zijn steeds vaker ontworpen als EV (en geen ‘oude’ auto die is omgebouwd), waardoor de accu een betere plek krijgt. Doorgaans in het midden onder de vloer. Dit komt de wegligging ten goede, maar ook de ruimte in de kofferbak.
Sterker, de meesten bieden ook een ‘frunk’. Dat is een extra opbergruimte aan de voorkant, de front trunk.

De accucapaciteit en het laadvermogen dat deze aankan ontwikkelt snel. Hierdoor krijgen de auto’s een hogere actieradius, kunnen ze sneller laden en neem de accu ook steeds minder ruimte in. Hierdoor is een EV inmiddels voor de meesten zeer geschikt voor dagelijks gebruik.

Als we naar de gebruikskosten van een EV kijken, dan is al snel duidelijk dat de deze aanzienlijk lager liggen dan bij gewone brandstoffen. Het verschil hierin is echter moeilijk aan te geven, omdat dit sterk afhangt van waar men laadt. Bij het kantoor laden met stroom van zonnepanelen is veruit het goedkoopst, maar een keer snelladen langs de snelweg is wel weer prijzig.

Daarnaast zijn de onderhoudskosten meestal lager, omdat er veel minder bewegende delen in een elektrische auto zitten. Hierdoor is er minder sprake van slijtage. Goed voor de portemonnee dus, zowel in uw leasetarief als bij koop.

Elektrische auto’s worden door diverse overheden sterk gestimuleerd, waardoor de aanschaf en het gebruik aantrekkelijker worden. Als u hier meer over wilt weten, dan leggen wij dat graag uit.

De nadelen

Het meest genoemde nadeel van elektrische auto’s is het bereik. Hoewel de batterijen steeds sterker worden, rijd je (nog) niet zoveel kilometers als met een verbrandingsmotor. Ook speelt de buitentempratuur een grote rol bij de maximale actieradius van een EV. Als het koud is, neemt het bereik af.
Dat is eenvoudig te verhelpen met een warmtepomp in de auto, maar die wordt meestal tegen een meerprijs aangeboden.

Het verhogen van het bereik kan bijvoorbeeld ook door de auto vooraf te verwarmen of te koelen, terwijl hij aan een laadpaal staat. Dan gaat die energie niet ten koste van de batterij. Een bijkomend voordeel daarbij is, dat de auto altijd al lekker warm of juist lekker koel is.

Het laden is een ander nadeel als je het één op één vergelijkt met tanken. Een tankbeurt van leeg naar vol duurt (inclusief afrekenen) ongeveer vijf minuten. Het laden van leeg naar vol duurt in alle gevallen langer. Wilt u daar meer over weten?

Voor het dagelijks gebruik is dit voor de meesten geen probleem, vooral als tussendoor zoveel mogelijk geladen wordt. Het helemaal leeg rijden zoals men gewend is bij een verbrandingsmotor, is voor een EV niet handig. Net zoals het tussendoor opladen van de telefoon, gebeurt dat nu ook steeds meer met auto’s.
Op vakantie naar het buitenland vergt meestal wel wat voorbereiding om de route in etappes te verdelen. Of daarvoor kiest men steeds vaker voor een vakantieauto.

Een laadpunt is soms ook een uitdaging. Niet iedereen kan thuis een laadpunt installeren en de openbare laadplekken zijn soms niet beschikbaar. Voor sommigen is dit een reden om ervan af te zien, maar er zijn ook een aantal oplossingen voor. 

Elektrische auto’s zijn momenteel nog een stuk duurder dan vergelijkbare brandstofauto’s. Ondanks de vrijstelling van BPM en andere voordelen is de prijs nog stevig te noemen. Vaak is het leasen van een elektrische auto daarom juist een goede oplossing. Daarmee hoeft u geen grote investering te doen, maar profiteert u wel direct van de voordelen van elektrisch rijden.